en

News

  • Save this on Delicious
  • Buffer

Marek Kamiński 8. sierpnia wyruszy razem z Mirosławem Kukułką i Wojciechem Ostrowskim w pięciodniowy rejs po Morzu Bałtyckim. Projekt pod nazwą „Pontonem dookoła Bałtyku” będzie pierwszą próbą opłynięcia tego morza w tak krótkim czasie. Rejs posiada również wymiar symboliczny, związany z obchodami 25. rocznicy porozumień sierpniowych i powstania „Solidarności”. Organizatorem rejsu jest Fundacja Marka Kamińskiego

 

Warszawa, 03.08.2005r. – Rejs pod nazwą „Pontonem dookoła Bałtyku” rozpocznie się
8. sierpnia w Sopocie. Wraz z Markiem Kamińskim udział w nim wezmą Mirosław Kukułka, specjalista ratownictwa oraz Wojciech Ostrowski, operator filmowy i fotograf. Podróżnicy planują w ciągu 5 dni opłynąć Bałtyk przybijając w tym czasie do pięciu portów. Ponieważ rejs poprzedzi bezpośrednio obchody rocznicy porozumień sierpniowych i powstania “Solidarności”, podróżnicy zaplanowali zaproszenie mieszkańców państw nadbałtyckich na gdańskie uroczystości. Zostanie ono przekazane na ręce przedstawicieli ambasad RP i reprezentantów władz miast – portów na trasie wyprawy „Pontonem dookoła Bałtyku”.

 

Podróżnicy wyruszą z sopockiego molo 8. sierpnia ok. godz. 15.00. Następnego dnia przybiją do duńskiego Bornholmu oraz do Karlskrony w Szwecji. Na trzeci dzień rejsu zaplanowano opłynięcie Gotlandii. 11. sierpnia podróżnicy dopłyną do Tallina w Estonii i Rygi na Łotwie. Ostatniego dnia wyprawy przybiją do litewskiej Kłajpedy, z której powrócą do Sopotu. Fundacja Marka Kamińskiego, organizator projektu, zaplanowała powrót do Polski na 12. sierpnia.

 

Fundacja Marka Kamińskiego otrzymała poparcie NSZZ “Solidarność” i zgodę tej organizacji na oznakowanie pontonu flagą “Solidarności”. Poparcie dla projektu „Pontonem dookoła Bałtyku” wyraziła również Fundacja Centrum Solidarności.

 

W ramach rejsu podróżnicy przeprowadzą również badania naukowe we współpracy z Urzędem Morskim w Gdyni. Opłynięcie Bałtyku jest także częścią przygotowań do nowej wyprawy dookoła Spitsbergenu, która planowana jest za rok.

 

Sponsorzy wyprawy: Parker Poland, Miasto Sopot, ECCO Shoes Poland, Sony Polska

05-08-2005 15:30:00 · Is Active: Yes · Is Approved: Yes ·

Relacja z regat 2005.06.10 – Leopold Naskręt

 

III Regaty o Memoriał Tony’ego Halika

 

Przy pięknej słonecznej pogodzie i  świeżym wietrze (3 - 4

12-06-2005 20:54:00 · Is Active: Yes · Is Approved: Yes ·
Witajcie,

w ten piekny, wiosenny dzien. Myslac o wiosnie i lecie nie sposob nie
pomyslec o planach zeglarskich! W niniejszym hurt-mail'u przytaczam kilka propozycji rejsow
wiosennych, letnich i zimowych -akweny rozne, dlugosc rejsow rozne
- ale zawsze radosc zeglowania wielka;)


1.
Jesienny rejs zaglowcem "Zawisza Czarny". trasa: Gdynia - Liepaja - Visby
- Gdynia. Termin rejsu: 24.10.2005 do 30.10.2005 Cena: 990 zl/os.
Cena zawiera wszystkie koszty zwiazane z rejsem (koje na zaglowcu, pelne
wyzywienie, ubezpieczenie, wszelkie koszty eksploatacji statku).
We wlasnym zakresie pozostaja jedynie indywidualne wydatki w odwiedzanych
portach.

2.
7.10.2005-16.10.2005, Chorwacja  Adriatyk jesieni,
transport: autokar/bus, 7 dni na jachcie, trasa: Sukosan, Pula, Mali
Losinj, Novalija, Zadar, Sukosan cena: 1.300,- Cena zawiera wszystkie
koszty zwiazane z rejsem (koje na jachcie, wyzywienie, ubezpieczenie,
udzial w kasie jachtowej, uslugi skippera). We wlasnym zakresie pozostaja
jedynie indywidualne wydatki w odwiedzanych portach.
Udzial w zwrotnej kaucji za jacht: 150 e/os (platne podczas zaokretowania)

3.
St.Petersburg zaglowcem "Zawisza Czarny". trasa: Warszawa-St.Petersburg-
Helsinki-Tallin-Sztokholm-Ryga-Gdynia, termin: 19.06.2005 - 03.07.2005,
cena: 2.600,- zl/os
Cena obejmuje: transport kolejowy na trasie Warszawa-St.Petersburg,
czarter, wyzywienie, ubezpieczenie na statku i w podrozy, oplaty portowe,
okolicznosciowe koszulki rejsowe itp.
Cena nie obejmuje: ewentualnych dodatkowych oplat za pobyt statku w
St.Petersburgu (pokrywanych przez armatora w 50%)

4.
Grecja - Cyklady, termin: 24.09.2005 - 1.10.2005
Cena: 1600 z + koszt przelotu ok.810z Kaucja: 150e/ os
Transport: samolot, cena obejmuje wszystkie koszty zwiazane z rejsem
(ubezpieczenie, wyzywienie, koje na jachcie, udzial w kasie jachtowej (opaty portowe,
paliwo, prowiant), uslugi skippera, przelot Katowice - Ateny - Katowice)

5.
s/y "Gedania", trasa: Gdynia - Bornholm - Kopenhaga (lub Kanal Kiloski)
- Helgoland - Portsmouth. termin: 17.06.2005-02.07.2005 Powrot autokarem
przez Paryz z noclegiem. Cena: 2300 zl, Oficerowie 50% cena obejmuje: koje
na jachcie, transport do Polski z noclegiem w Paryzu, wyzywienie,
udzial w kasie jachtowej (oplaty portowe, paliwo, oplaty celne itp),
ubezpieczenie NNW/KL.
Informacje o zaglowcu:
http://www.charter.pl/?str=8&fun=more&id_now=13

6.
Grecja - Cyklady, termin: 27.08.2005-10.09.2005, cena: 3.300,- zl + koszt
przelotu ok.810 zl. transport: samolot, 14 dni na jachcie, jachy:
Atlantic-49, OlimpicSea42;
trasa: Ateny, Milos, Santorini, Mykonos (Delos), Sifnos, Kea, Ateny
Cena zawiera wszystkie koszty zwiazane z rejsem (koje na jachcie,
wyzywienie, ubezpieczenie, udzial w kasie jachtowej, uslugi skippera). We
wlasnym zakresie pozostaja jedynie indywidualne wydatki w odwiedzanych
portach.
Udzial w zwrotnej kaucji za jacht: 150 e/os (platne podczas zaokretowania)

7.
Letnie rejsy jachtem Opal III (Polski Len) po Baltyku (dlugosc rejsow od 2
- 7 dni), w terminach miedzy 18.07.2005 a 12.08.2005.
Szczegoly dot. tras i cen poszczegolnych rejsow:
http://www.charter.pl/?str=5&fun=more&id_rej=27


Kazdy czlonek zalogi, po kazdym z rejsow, otrzymuje "opinie z rejsu"
honorowana przez PZZ oraz wpis do ksiazeczki zeglarskiej.



Polecam obejrzenie znakomitych zdjec z naszego ostatniego rejsu majowego
(wszystkie zdjecia autorstwa Pawla Strykowskiego):
http://www.strykowski.net/chorwacja05/


UWAGA  Strnicy Morscy / Kapitanowie!
Jezeli na jakikolwiek rejs do Grecji lub Chorwacji namowicie min.5 osob -
mozecie plynac jako skipper calkowicie za darmo!!!



z zeglarskim pozdrowieniem

peter.

02-06-2005 11:44:00 · Is Active: Yes · Is Approved: Yes ·

ZAWIADOMIENIE :     REGATY  O MEMORIAŁ TONY’EGO HALIKA                       

                                             w klasie – „ PUCK ”    pod patronatem Elżbiety Dzikowskiej 

                                              2005.06.10 / piątek/                       

 

      I.           UDZIAŁ W REGATACH

·          w regat mogą uczestniczyć wszyscy oraz reprezentacje w następujacych formułach :

      żeglujących rodzin /ZR/, firm /F/, mediów /M/, instytucji /I/, urzędów /U/, szkół : podstawowych

      /SP/,  gimnazjów /G/, średnich /SS/, wyższych /SW/ ,Rad Rodziców /RR/, nauczycieli /N/,

      organizacji /O/, sł.mundurowych /SM/, sł.cywilnych /SC/, uczniowskich klubów sportowych

      /UKS/, zawodników indywidualnych /Z/ - /w formule min. 5 załóg/.

 

II.           TERMIN I MIEJSCE REGAT

·          2005.06.10  / piątek /   -  PORT HOM

 

III.      ORGANIZATOR                               WSPÓŁORGANIZATORZY REGAT

                 Stowarzyszenie Rumian – Rumia        NITAL-BIS Bogumiła Naskręt - Rumia

                                                                  PRYWATNA SZKOŁA W REDZIE im. Tony’ego Halika

      IV.        BIURO REGAT

·          od  10.05.– 09.06.2005, 0800 – 1800    NITAL-BIS, plac Kaszubski 11;  84-230 Rumia;

·          10.06.2005 ; 0800   Kapitanat Portu HOM;   

·          informacji udzielają :

      sekretariat regat :  tel./fax   +58+671 32 80; e-mail: nital@poczta.onet.pl ; nital@o2.pl ;

      Leopold Naskręt    tel. 0 503 008 271;   www.klasapuck.org

 
      V.        ZGŁOSZENIA DO REGAT

do godz. 1800 dn. 09.06.2005 – osobiście w biurze regat, listownie,  faxem, e-mail : nital@poczta.onet.pl;  nital@o2.pl

 

       VI.        WYMAGANIA OD UCZESTNIKÓW

·          przestrzeganie Instrukcji Źeglugi Regatowej;

·          sternik powinien posiadać min. patent żeglarza jachtowego;

·          skład załogi regatowej –  4 os. (1 sternik +3 czł.załogi ).

 

 VII.     SPOSÓB PROWADZENIA REGAT

·          przewiduje się  5 biegów. Przy rozegraniu min. 4 biegów najgorszy rezultat zostanie odrzucony;

·          przy liczbie zgłoszeń przekraczających ilość łodzi , organizatorzy zakładają przeprowadzenie eliminacji w układzie : 3 biegi w grupach, finał 2 biegi;

·          szczegóły poda SG w Instrukcji Źeglugi i Komunikacie Komisji Regatowej. Regaty zostaną uznane za ważne przy rozegraniu min.  2 biegów.

 

VIII.     PROGRAM REGAT

·          0800  do  0945   przegląd zgłoszeń, dokumentów, wpisowe, losowanie łodzi, przygotowanie do startu ;

·          0945  do  1000   odprawa sterników i załóg;

·          1000  do  1400   otwarcie regat; start; regaty; zakończenie regat;

·          1400  do  1500   konkurencje żeglarskie sprawnościowe;

·          1500  do  1600   ogłoszenie wyników rozdanie pucharów, nagród i dyplomów;

·          Uwaga: godziny przebiegu regat zostały podane orientacyjnie i mogą ulec zmianie w zależności od warunków atmosferycznych.

 

       IX.        INFORMACJE ORGANIZACYJNE

·          sprzęt do startu w regatach oraz sprzęt asekurujący regaty dostarcza organizator;

·          regaty są ubezpieczone przez organizatora;

·          po zakończeniu regat –  posiłek , szwedzki stół;

·          załogom nie posiadającym odpowiednich uprawnień zapewniamy sterników – należy o tym

                   powiadomić organizatorów do  05.06.2005, godz.1800;

·          wpisowe  200 PLN  z 1 opiekunem dla załóg lub ekip  niepełnoletnich i szkolnych /; 

·          opłata protestowa  100  PLN / netto /;

·          dla osób towarzyszących jest możliwość oglądania regat z wody, pływania  na łodziach wiosłowych, motorówkach, jak i zamówienia posiłku;

 

X.              UWAGA:   załogi zainteresowane treningami i dłuższym pobytem

·          Harcerski Ośrodek Morski w Pucku; tel./fa. +48+58 673 25 65; e-mal:  hom@hompuck.org

·          Prywatna Szkoła w Redzie, tel./fax +58+678 47 32;     e-mail : pswr@nets.pl

 

25-05-2005 18:02:00 · Is Active: Yes · Is Approved: Yes ·

Serdecznie zapraszam żeglarzy, młodzież i sympatyków żeglarstwa

na III Regaty O Memoriał Tony’ego Halika

10 czerwca 2005 do Pucka

 

Do zobaczenia

 

07-05-2005 08:59:00 · Is Active: Yes · Is Approved: Yes ·

III Regaty o Memoriał Tony’ego Halika

pod patronatem Elżbiety Dzikowskiej

 

 

    10 czerwca 2005 w Harcerskim Ośrodku Morskim w Pucku, na wodach Małego Morza,  o godz. 1000 odbędą się III  Regaty O Memoriał Tony’ego Halika. Do udziału w imprezie zapraszamy indywidualnych żeglarzy, kluby żeglarskie i młodzież szkolną. Jak zawsze, w zawodach będą uczestniczyć uczniowie i nauczyciele szkół noszących imię podróżnika. W tym roku, zawodnicy wystartują na łodziach klasy PUCK.

    Objęcie patronatu   przez Elżbietę Dzikowską, cieszy   organizatorów             z możliwości przybliżenia żeglarzom postaci Tony’ego Halika a młodszym zawodnikom ukazania osobowości  wielkiego globtrotera  , filmowca – dziennikarza i żeglarza .   

    Regatom, oprócz sportowej , i na pewno zaciętej walki o najwyższe trofea , towarzyszyć będą liczne żeglarskie konkurencje sprawnościowe, rozgrywane     w atmosferze zabawy i niespodziewanych sytuacji  / na morzu wszystko się może zdarzyć /.

 

Więcej w kolejnych informacjach.

 

Pozdrawiam:

 

Leopold Naskręt

komandor regat

 

tel.kom. 0 503 008 271

tel./fax +58 671 3280

e-mail: nital@poczta.onet.pl

07-05-2005 08:57:00 · Is Active: Yes · Is Approved: Yes ·

ŹEGLARZE , WODNIACY !!!

JESTEŚMY W WIELKIEJ UNIJNEJ RODZINIE - EUROPIE.
W NIEDZIELĘ 2 MAJA NA„TARGURYBNYM”
ODBYŁO SIĘ PIERWSZE
GDAŃSKIE OTWARCIE SEZONU ŹEGLARSKIEGO
2004
„MORZEM DO EUROPY”

>> Zapraszamy do Galerii zdjęć <<

ORGANIZATORAMI BYLI :

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gdańsku

Wydział Promocji Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Gdańskie Kluby Źeglarskie

GDAŃSKIE ŚRODOWISKO ŹEGLARSKIE WE WSPÓŁPRACY

Z WYDZIAŁEM PROMOCJI URZĘDU MIEJSKIEGO W GDAŃSKU DLA PODKREŚLENIA HISTORYCZNEGO WYDARZENIA – AKCESJI DO

UNII EUROPEJSKIEJ PODJĘŁO DZIAŁANIE BĘDĄCE POCZĄTKIEM NOWEJ TRADYCJI COROCZNEGO UROCZYSTEGO ROZPOCZYNANIA

GDAŃSKIEGO SEZONU ŹEGLARSKIEGO NA „ TARGU RYBNYM „ PRZY BASZCIE „ŁABĘDŻ „ - SIEDZIBIE „ POLSKIEGO KLUBU MORSKIEGO „ GDAŃSK.

WSZYSTKO PO TO ABY 12 GDAŃSKICH KLUBÓW MOGŁO PRZEDSTAWIĆ SIĘ MIESZKAŃCOM GDAŃSKA , PRZEDSTAWIĆ

SWÓJ PROGRAM ŹEGLARSKI I MOTOROWODNY, IMPREZY JAKIE ORGANIZOWAĆ BĘDĄ W BIEŹĄCYM SEZONIE , ZAPROŚIC NA NIE MIESZKAŃCÓW. PRZEDEWSZYSTKIM ZAŚ WSKAZAĆ DROGĘ

DO UPRAWIANIA ŹEGLARSTWA, MOTOROWODNIACTWA I WSZYSTKICH MOŹLIWOŚCI REKREACJI NA WODZIE.

BANDERA ŹEGLARSKA POWIEWAJĄCA NA MASZCIE FLAGOWYM STOJĄCYM NA „TARGU RYBNYM” PRZY ” BASZCIE ŁABĘDZ” BĘDZIE PRZYPOMINAĆ WŁODARZOM MIASTA O ZNACZENIU MORZA DLA JEGO ROZWOJU, A ŹEGLARSTWA DLA PROMOCJI GDAŃSKA.

JUŹ MOŹEMY !

NIE TYLKO DROGĄ NA KOŁACH CZY „POWIETRZEM” DOLECIEĆ ALE TAKŹE DOPŁYNĄC DO KRAJÓW WIELKIEJ UNIJNEJ RODZINY NA POKŁADACH MORSKICH JACHTÓW ŹAGLOWYCH I MOTOROWYCH, A TAKŹE ŚRÓDLĄDOWYCH POPRZEZ SIEĆ ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH RZEK, KANAŁÓW I JEZIOR BEZ FORMALNOŚCI ORAZ UTRUDNIEŃ ZWIĄZANYCH Z PRZEKRACZANIEM GRANIC(ODPRAW GRANICZNYCH , CELNYCH).

W GDAŃSKIM OTWARCIU SEZONU ŹEGLARSKIEGO 2004 UDZIAŁ WZIĘŁO OKOŁO SZEŚĆDZIESIĘCIU JACHTÓW ŹAGLOWYCH I MOTOROWYCH , PONAD DWADZIEŚCIA OPTYMISTÓW, A TAKŹE KILKA GDYŃSKICH JACHTÓW I MOTORÓWEK Z PUCKA.

GDAŃSKA MARINA JACHTOWA JUŹ OD PIĄTKU ZAPEWNIŁA BEZPŁATNY POSTÓJ WSZYSTKIM JACHTOM UCZESTNICZĄCYM W GDAŃSKIM OTWARCIU SEZONU ŹEGLARSKIEGO .

W BOGATYM PROGRAMIE UROCZYSTEGO OTWARCIA GDAŃSKIEGO SEZONU ŹEGLARSKIEGO 2004 - UROCZYSTOŚCI ODBYWAJĄCEJ SIĘ W POBLIŹU NAJBARDZIEJ ZNANEGO NA ŚWIECIE SYMBOLU GDAŃSKA „GDAŃSKIEGO ŹURAWIA” ZNALAZŁY SIĘ TAKIE POZYCJE JAK : Regaty Otwarcia w klasie Optymist pomiędzy zawodnikami Uczniowskich Klubów Sportowych „Szekla” , „Wimpel” i UKS LOK . Przez cały dzień uroczystościom towarzyszył statek pożarniczo- ratowniczy „STRAŹAK- 4” „Morskiej Straży Pożarniczo-Ratowniczej Sp. Z o.o. „ w Gdańsku , kilkakrotnie prezentując swoje możliwości gaśniczo-ratownicze w postaci „ kurtyny wodnej” i wody ”wystrzeliwanej” z wodnych armatek .

WSZYSTKIE IMPREZY NA WODZIE ODBYWAŁY SIĘ NA AKWENIE OD UJŚCIA RADUNII DO LINII KURSOWANIA PROMU CENTRALNEGO MUZEUM MORSKIEGO .

CENTRALNA UROCZYSTOŚĆ - CEREMONIA PODNIESIENIA BANDERY ZGODNIE Z MORSKIM OBYCZAJEM I OTWARCIE PIERWSZEGO W UNII EUROPEJSKIEJ GDAŃSKIEGO SEZONU ŹEGLARSKIEGO ODBYŁO SIĘ GODZ..12 00 NA TARGU RYBNYM PRZY BASZCIE „ŁABĘDŻ”. CEREMONIĘ POPROWADZIŁ JAN TALIK KOMANDOR JACHTKLUBU STOCZNI GDAŃSKIEJ – NAJWIĘKSZEGO Z GDAŃSKICH KLUBÓW O TRADYCJACH SIĘGAJĄCYCH 1957 ROKU ZBUDOWANY SIŁAMI SWOICH CZŁONKÓW , PRZEZ DWADZIEŚCIA PARĘ LAT PIERWSZY POLSCE KLUB POD WZGLĘDEM PUNKTACJI KLAS OLIMPIJSKICH I PRZYGOTOWAWCZYCH. WIELU STARTUJĄCYCH DZISIAJ W REGATACH NA JACHTACH MORSKICH ŹEGLARZY TAKICH JAK KAROL JABŁOŃSKI , DOMINIK ŹYCKI SWOJE PIERWSZE KROKI STAWIAŁO WŁASNIE W JACHTKLUBIE STOCZNI GDAŃSKIEJ W OŚRODKU PRZYGOTOWAŃ OLIMPIJSKICH. JACHTKLUB STOCZNI GDAŃSKIEJ TO TAKŹE GŁOŚNE REJSY JACHTU „OTAGO” W REGATACH SZLAKIEM KLIPRÓW HERBACIANYCH POD DOWÓDZTWEM NIEŹYJĄCEGO JUŹ KAPITANA ZBYSZKA PIEŃKAWY , TO TAKŹE POLARNE WYPRAWY JACHTÓW FREYA ,MESTWIN CZY SPECJALNIE ZBUDOWANEGO NA WYPRAWĘ DOOKOŁA OBU AMERYK JACHTU „GEDANIA”

POPROWADZONE PRZEZ NIEŹYJĄCEGO NIESTETY JUŹ DZIŚ DARKA BOGUCKIEGO. CHOĆ TO JESZCZE NIE WSZYSTKIE DOKONANIA NA RAZIE TYLKO JEDNEGO Z GDAŃSKICH KLUBÓW JACHTKLUBU STOCZNI GDAŃSKIEJ TO HISTORIA KAŹDEGO Z GDAŃSKICH KLUBÓW JEST PODOBNA. O KAŹDYM Z NICH SPEAKER PROWADZĄCY IMPREZĘ MÓWIŁ TEGO DNIA WIELE POPRZEZ ZAINSTALOWANE NA DŁUGIM I RYBACKIM POBRZEŹACH ORAZ TARGU RYBNYM NAGŁOŚNIENIE DO LICZNIE MIMO NIE NAJLEPSZEJ POGODY ZGROMADZONYCH MIESZKAŃCÓW GDANSKA.

W CEREMONII OTWARCIA UDZIAŁ WZIELI PRZEDSTAWICIELE MIASTA GDAŃSKA Z PREZYDENTEM PAWŁEM ADAMOWICZEM ORAZ RADNYMI RADY MIASTA GDAŃSKA , A PRZEDE WSZYSTKIM GDAŃSKIE KLUBY ŹEGLARSKIE , GDAŃSCY ŹEGLARZE I NIE TYLKO BO GOŚCINNIE PRZYPŁYNĘLI ŹEGLARZE Z GDYNI , A NAWET PUCKA. WSZYSCY PRZEBYWAJĄCY NA DŁUGIM POBRZEŹU, PRZY TARGU RYBNYM I W OKOLICACH ZASZCZYCILI SWOJĄ OBECNOŚCIĄ CEREMONIĘ OTWARCIA GDAŃSKIEGO SEZONU ŹEGLARSKIEGO 2004 . PO PODNIESIENIU BANDERY ŹEGLARSKIEJ,

UROCZYSTEGO OGŁOSZENIA OTWARCIA GDAŃSKIEGO SEZONU ŹEGLARSKIEGO 2004 DOKONAŁ PREZYDENT GDAŃSKA PAWEŁ ADAMOWICZ.

NAJMŁODSZYM ŹEGLARZOM KLASY OPTYMIST STARUJĄCYM W REGATACH OTWARCIA WRĘCZONO PUCHARY , DYPLOMY I NAGRODY.

KILKADZIESIĄT JACHTÓW ŹAGLOWYCH I MOTOROWYCH TYCH DUŹYCH I TYCH NAJMNIEJSZYCH WZIĘŁO UDZIAŁ W PARADZIE PROWADZONEJ PRZEZ STATEK RATOWNICZY MORSKIEJ SŁUŹBY POSZUKIWANIA I RATOWNICTWA SAR „WIATR” W ASYŚCIE MOTORÓWEK POLICJI , STRAŹY MIEJSKIEJ , MOSiR , WOPR I SKUTERÓW WODNYCH GRUPY RATOWNICTWA.

NA TRASIE OD „POLSKIEGO HAKA” POPRZEZ „TARG RYBNY”

DO GDAŃSKIEGO „ŹURAWIA” BYŁO CO OGLĄDĆ BO TAK DOBRZE ZORGANIZOWANEJ PARADY JESZCZE NA MOTŁAWIE NIE BYŁO.

ZARAZ PO PARADZIE ROZPOCZĘŁY SIĘ POKAZY REGAT „SMOCZYCH ŁODZI” W WYKONANIU CZŁONKÓW KLUBU WODNEGO „WIKING” ORAZ MORSKIEGO ROBOTNICZEGO KLUBU SPORTOWEGO „GDAŃSK” ZORGANIZOWANE Z INSPIRACJI NIESTRUDZONEGO PASJONATA WŁODZIMIERZA SCHMIDTA.

NA ZAŁOGI JACHTÓW CUMUJĄCYCH W GDAŃSKIEJ MARINIE A TAKŹE I INNYCH CHĘTNYCH CZEKAŁY JESZCZE INNE ATRAKCJE TAKIE JAK:

PRZECIĄGANIE LINY - W NAGRODĘ UCZESTNICY OTRZYMALI KOSZULKI I PRZYDZIAŁ NA ŹEGLARSKI NAPÓJ

BYŁY TAKŹE I INNE KONKURSY DLA NAJMŁODSZYCH,

A CZAS W GDAŃSKIEJ MARINIE UMILAŁ GRAJĄC I SPIEWAJĄC ANDRZEJ STARZEC.

WARTO BYŁO SPĘDZIĆ CZAS Z ŹEGLARZAMI , MOTOROWODNIAKAMI TU NA MOTŁAWIE , W OKOLICACH TARGU RYBNEGO BO DZIAŁO SIĘ TEGO DNIA BARDZO WIELE.

MOŹNA BYLO ZWIEDZAĆ STATEK RATOWNICZY, STATEK POŹAROWY , A TAKŹE PRZEPŁYNĄĆ SIĘ CAŁKOWICIE ZA DARMO W GODZINACH 14 00 - DO 17 30 NA POKŁADACH JACHTÓW

„ BRYZA II” , „BONAWENTURA „ I „JOSEPH CONARAD” CUMUJĄCYCH PRZY POBRZEŹU RYBACKIM DO UJŚCIA RADUNI.

JACHTY Z KOMPLETAMI PASAŹERÓW KILKANAŚCIE RAZY ODBIJAŁY OD NABRZEŹA.

DO NIEWĄTPLIWIE ATRAKCYJNYCH POKAZÓW UŚWIETNIAJĄCYCH „GDAŃSKIE OTWARCIE SEZONU ŹEGLARSKIEGO 2004 „ NALEŹAŁY POKAZY RATOWNICTWA MORSKIEGO W WYKONANIU STATKU RATOWNICZEGO SAR-1500 „WIATR” I ŁODZI RATOWNICZEJ „Ł -4800” SAR „MORSKIEJ SŁUŹBY POSZUKIWANIA I RATOWNICTWA „ SAR. PODCZAS ZAINSCENIZOWANEJ AKCJI RATOWNICZEJ PRZY WYCIĄGANIU ROZBITKÓW Z WODY I UDZIELANIU IM PIERWSZEJ POMOCY STATKI RATOWNICZE POKAZAŁY NIESAMOWITE ZDOLNOŚCI MANEWROWE W PRECYZYJNYM PODEJŚCIU DO CZŁOWIEKA W WODZIE I PODJĘCIU RATOWANEGO NA POKŁAD PRZY POMOCY SPECJALNEJ HYDRAULICZNEJ PLATFORMY ZANURZANEJ W WODZIE .

W POKAZACH WZIĘŁY UDZIAŁ INNE SŁUŹBY NA CO DZIEŃ DBAJĄCE O BEZPIECZEŃSTWO WSZYSTKICH WODNIAKÓW: ŹEGLARZY, MOTOROWODNIAKÓW , KAJAKARZY , WIOŚLARZY, PLAŹOWICZÓW TAKIE JAK: JEDNOSTKI POLICJI WODNEJ ,REFERATU WODNEGO STRAŹY MIEJSKIEJ , WODNEGO OCHOTNICZEGO POGOTOWIA RATUNKOWEGO , RATOWNIKÓW , PŁETWONURKÓW , MOSiR - GDAŃSK , A TAKŹE NOWEJ NIEZWYKLE SPRAWNEJ W WODNYM RATOWNICTWIE FORMACJI „GRUPY RATOWNICTWA SKUTERÓW WODNYCH K-38”.

Niewątpliwie jednym z bardziej atrakcyjnych dla oglądających pokazów był pokaz którego bohaterem był pies ratowniczy - suczka IRA , wykonująca skoki do wody z płynącej motorówki , a także z wysokiego nabrzeża w celu ratowania człowieka poprzez doholowanie ratowanego do motorówki ,czy nabrzeża . Przewodnikiem , instruktorem i szkoleniowcem psa jest funkcjonariusz Straży Miejskiej w Gdańsku p. Michał Szalc .

PRZED NAMI BOGATY W IMPREZY ŹEGLARSKIE, MOTOROWODNE SEZON WODNIACKI. MAMY NADZIEJĘ ŹE, UDAŁO SIĘ ORGANIZATOROM ZACHĘCIĆ MIESZKAŃCÓW GDAŃSKA DO BLIŹSZEGO , PRAKTYCZNEGO KONTAKTU Z WSZYSTKIMI WODNYMI „DYSCYPLINAMI”, A POKAZY RATOWNICTWA SPOWODOWAŁY ŹE, PRZEBYWAJĄC NAD WODĄ CZY PŁYWAJĄC NA NIEJ BĘDĄ SIĘ CZULI BEZPIECZNIEJSI.

23-05-2004 14:19:00 · Is Active: Yes · Is Approved: Yes ·

Historia Łodzi Smoczych w Polsce

Początek sportu łodzi smoczych w Polsce to rok 1997, kiedy to Włodzimierz Schmidt , długoletni działacz sportowy i trener zorganizował wraz z Jerzym Walczykiem pierwsze zawody międzynarodowe na Motławie w Gdańsku. Zawody mogły się odbyć tylko dlatego , że zaproszone z Niemiec kluby przywiozły dwie łodzie smocze. Ścigało się 7 osad z Niemiec i jedna Polska. W zawodach tych Gdańska osada pod nazwą „Gdańskie Smoki” zajęła III miejsce, a puchar Prezydenta Miasta Gdańska zdobyła załoga z Hamburga.

Sponsorem imprezy była Gdańska Stocznia Remontowa .

W następnych latach zostały zakupione do Polski dwie pierwsze łodzie i rozpoczęła się promocja tej nowej dyscypliny w województwie Pomorskim a następnie w Polsce.

W 1999 roku powstał pierwszy w Polsce klub pływania na łodziach smoczych pod nazwą Klub wodny „Wiking” Gdańsk , który z Morskim Robotniczym Klubem Sportowym „Gdańsk” organizuje co roku coraz większą liczbę regat w Gdańsku.

Najważniejsza rangą cieszą się międzynarodowe regaty Dominikańskie przeprowadzane podczas trwania Jarmarku Dominikańskiego.

Podczas trzecich zawodów międzynarodowych w 1999 roku zorganizowanych na otwarcie Jarmarku Dominikańskiego , pierwszy raz zwyciężyła załoga polska. Zawody te obserwował zaprzyjaźniony z Piotrem Gawlickim , dyrektorem Tetra Polska brytyjski przedsiębiorca Derek Hankinson, który sfinansował udział polskiej drużyny w mistrzostwach Świata w Nottingham w Anglii.

Na mistrzostwach tych drużyna polska uplasowała się w środku stawki zajmując w ogólnej punktacji klasy „Open” 8 miejsce na 15 startujących krajów, a w Europie 5 za Niemcami, Wielką Brytanią , Danią i Węgrami.

2000 rok to pierwszy medal zdobyty na Mistrzostwach Europy w Malme.

Załoga Polska w klasie open zdobyła brązowy medal w wyścigu na 500 metrów

2001 rok to Start i VII miejsce osady Polskiej na Mistrzostwach Świata łodzi Smoczych w Filadelfi.

Osada reprezentująca Polskę w Mistrzostwach Europy i Świata składał się z zawodników pochodzących z klubów MRKS „ Gdańsk” Wiking Gdańsk , Nogatu Malbork , Victori Sztum i Astori Bydgoszcz.

W Klubowych Mistrzostwach Europy w Bremen w 2001 roku załoga w klasie open reprezentująca Klub Wodny „Wiking” zdobyła brązowy medal w wyścigu na 250 m.

Sukcesy zawodników polskich i zaangażowanie w rozwój tej dyscypliny kilku zpaleńców doprowadziło do powołania w 1999 roku w Gdańsku Polskiej Federacji Łodzi Smoczych.

Która organizuje :

W 2002 rok Mistrzostwa Europy łodzi smoczych w Poznaniu. Kilka medalowych pozycji w tym 3 złote medale polskich juniorów

W 2003 roku Mistrzostwa Świata w Poznaniu 6 medali w tym z złote juniorów.

Aktualnie smocze łodzie są uprawiane sportowo w kilku ośrodkach w kraju takich jak Gdańsk , Malbork, Bydgoszcz. Olsztyn, Poznań , Lublin , Gorzów, Szczecin

Kolejne miasta w tym roku będą organizowały zawody promujące pływanie na smoczych łodziach.

Oprócz konkurencji sportowych rozgrywane są zawody w klasie „Fan” tj . turystycznej.

Kilka zakładów posiada swoje złogi składające się z Pracowników sa to między innymi Saur Neptun Gdańsk . Gdańskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej, Sklep IKEA , Straż Miejska , Cukrownia Malbork i wiele innych.

Dane techniczne

Długość łodzi 12.29 m

Szerokość Łodzi 1 .16 m.

Waga około 250 kg.

Załoga:

22 osoby , w tym 20 kajakarzy , sternik i bębniarza.

Są też łodzie 12 osobowe w tym 10 kajakarzy , stremnik i bębniarz.

Wiosła są znormalizowanej długości do 130 cm . dopasowywane do danego zawodnika.

Regaty rozgrywa się na dystansach : 250 metrów

, 500 i 1000 m.

Kategorie : Juniorzy , seniorzy , weterani ponad 40 lat.

Klasy : Open ( może płynąć dowolna liczba kobiet)

Mixt co najmniej 8 kobiet.

Legenda

Ponad 2300 lat tem, w sercu Chin, rzeka MI LO była świadkiem śmierci Qu Yuana – poety i cesarskiego doradcy.

Wówczas nikt nie zdawał sobie sprawy, że była również świadkiem narodzin tradycji, która przerodziła się w sport.

Na skorumpowanym dworze cesarskim , Qu Yuan był uczciwym człowiekiem, który chciał poprawić los zwykłych ludzi.

Zausznicy cesarza, nienawidzący zmian i zazdroszczący Qu Yuanowi łask i popularności uknuli intrygę, która pozbawiła QU yuana cesarskiego zaufania i doprowadziła do wygnania go z dworu. Zrozpaczony poeta rozpoczął swoją wędrówkę po prowincjach, zapisując w swych wierszach smutek , jaki trawił jego duszę.

Jego wędrówka trwała wiele dni i noc , aż pewnego dnia przyszedł nad brzeg rzeki Mi LO i rzucił się w jej nurty. Nie wiadomo , dlaczego to zrobił. Być może nie mógł znieść smutku i samotności jakie nosił w sercu, a może nie mógł cierpieć swej bezsilności wobec systemu.

Rybacy, którzy widzieli jego desperacki czyn , pospieszyli mu na ratunek. Bijąc w bębny, by odstraszyć głodne ryby i wiosłując wściekle, próbowali uratować poetę.

Na próżno. Qu Yuan utonął, a jego ciało nie zostało odnalezione. Na pamiątkę tej tragedii, każdego roku urządzane były wyścigi łodzi. W ten sposób narodził się sport, który podbił serca nie tylko Chinczyków, ale także ludzi innych kultur.

Włodzimierz Schmidt
23-05-2004 14:17:00 · Is Active: Yes · Is Approved: Yes ·

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gdańsku
80-812 Gdańsk ul. Zielonogórska 4

tel/fax +48 58 302 62 74,
sekretariat tel. +48 58 302 36 99, 302 62 75

www.mosir.gda.pl  e-mail : biuro@mosir.gda.pl

Rachunek bieżący BANK MILLENNIUM SA Nr 73 11602202 00000000 289 24502, NIP 583-001-05-79


                                        

Miejski Oœrodek Sportu i Rekreacji w Gdańsku informuje, że organizuje w dniu 2 maja 2004 roku "Gdańskie Otwarcie Sezonu Źeglarskiego" w ramach imprezy Gdańsk w Europie, Europa w Gdańsku. Jednocześnie informujemy, że impreza odbędzie się na ul. Szafarnia i Targ Rybny. W obu tych miejscach, w czasie trwania imprezy, zostaną ustawione stoiska sponsorów.

Program imprezy "Gdańskie Otwarcie Sezonu Źeglarskiego" 2 maja 2004 r.

08.00 - 09.00 cumowanie jednostek przy kei na Targu Rybnym,
10.00 - 11.00 regaty jachtów klasy Optymist,
11.30 - 11.50 cumowanie "Strażaka" - pokaz kurtyny wodnej,
12.00 - 12.30 część oficjalna na Targu Rybnym, uroczyste otwarcie sezonu żeglarskiego w asyście orkiestry Morskiego Oddziału Straży Granicznej
13.00 - 14.00 parada jachtów po Motławie - rejon restauracji Kubicki
14.00 - 14.45 pokazy smoczych łodzi
14.00 - 17.00 rejsy jachtami po Motławie
15.00 - 16.30 pokaz sprawnoœci Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa SAR pokaz sprawności ratownictwa Policji i Straży Miejskiej z udziałem specjalnie szkolonych psów,
16.30 - 17.00 pokazy sprawności specjalnej grupy ratownictwa skuterów wodnych K‑38
17.00 - 17.30 parada jednostek motorowych,

a ponadto:

ogródek gastronomiczny, piosenki szantowe w wykonaniu p. Andrzeja Starca i konkursy dla najmłodszych, przeciąganie liny - konkurs dla chętnych ekip, wystawy sprzętu żeglarskiego na ulicy Szafarnia - Marina Gdańsk

Dni 1- 2 maja 2004 są dniami otwartymi Mariny Gdańsk i nie będą pobierane opłaty postojowe.


JESTEŚMY ORGANIZATORAMI masowych imprez rekreacyjno - sportowych oraz prowadzimy obiekty: Przystań Jachtowa "Marina", Miejska Hala Sportowa, Molo Gdańsk, Obiekty Sportowe : ul. Zielonogórska 4 oraz ul. Traugutta 29, Morskie Kąpieliska Strzeżone : Gdańsk Stogi, Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Sobieszewo.

20-04-2004 12:30:00 · Is Active: Yes · Is Approved: Yes ·

Międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu z 1972 roku. Dz.U.77.15.61

 

 

 

CZĘŚĆ A - POSTANOWIENIA OGÓLNE
Prawidło 1
Zakres stosowania.
a) Niniejsze prawidła stosuje się do wszystkich statków na pełnym morzu i na wszystkich wodach z nim połączonych dostępnych dla statków morskich.
b) Źadne z postanowień niniejszych prawideł nie stoi na przeszkodzie stosowaniu wydanych przez właściwą władzę przepisów szczególnych dotyczących red, portów, rzek, jezior lub śródlądowych dróg wodnych połączonych z morzem pełnym i dostępnych dla statków morskich. Takie przepisy szczególne powinny być, tak dalece, jak jest to możliwe, jak najbardziej dostosowane do niniejszych prawideł.
c) Źadne z postanowień niniejszych prawideł nie stoi na przeszkodzie stosowaniu wydanych przez Rząd któregokolwiek Państwa przepisów szczególnych odnośnie do dodatkowych świateł pozycyjnych, świateł sygnałowych lub sygnałów dawanych gwizdkiem dla okrętów wojennych i statków w konwoju, a także odnośnie do dodatkowych świateł pozycyjnych lub sygnałowych dla flotylii statków rybackich zajętych połowem. Te dodatkowe światła pozycyjne i sygnałowe oraz sygnały dawane gwizdkiem powinny być w miarę możliwości takie, aby nie można ich było pomylić z jakimkolwiek światłem lub sygnałem uznanym gdziekolwiek w niniejszych prawidłach.
d) Dla celów niniejszych prawideł Organizacja może przyjąć systemy rozgraniczenia ruchu.
e) Jeżeli zainteresowany Rząd stwierdzi, że statek o specjalnej konstrukcji lub przeznaczeniu nie może spełniać w pełni bez przeszkód dla swych specjalnych funkcji postanowień niniejszych prawideł w odniesieniu do liczby, miejsca zamocowania, zasięgu lub sektora widoczności świateł lub znaków, jak również w odniesieniu do rozmieszczenia i charakterystyki urządzeń sygnalizacji dźwiękowej, to statek taki powinien odpowiadać takim innym postanowieniom odnoszącym się do liczby, miejsca zamocowania, zasięgu lub sektora widoczności świateł lub znaków, jak również w odniesieniu do rozmieszczenia i charakterystyki urządzeń sygnalizacji dźwiękowej, wydanym przez jego Rząd, które w odniesieniu do danego statku są najbardziej zbliżone do niniejszych prawideł.

Prawidło 2
Odpowiedzialność.
a) Źadne z postanowień niniejszych prawideł nie zwalnia statku lub jego armatora, kapitana bądź załogi od następstw jakiegokolwiek zaniedbania przestrzegania niniejszych prawideł lub zaniedbania zachowania środków ostrożności, których może wymagać zarówno zwykła praktyka morska, jak i szczególne okoliczności danego wypadku.
b) Przy interpretowaniu i stosowaniu niniejszych prawideł należy uwzględniać wszystkie niebezpieczeństwa żeglugi i zderzenia oraz wszelkie szczególne okoliczności, łącznie z możliwościami danych statków, które w celu uniknięcia bezpośredniego niebezpieczeństwa mogą uczynić konieczne odstąpienie od niniejszych prawideł.

Prawidło 3
Definicje.

W rozumieniu niniejszych prawideł, z wyjątkiem wypadków, gdy z treści wynika inaczej:
a) Wyraz "statek" oznacza wszelkiego rodzaju urządzenie pływające, nie wyłączając urządzeń bezwypornościowych i wodnosamolotów, używanych lub nadających się do użytku jako środek transportu wodnego.
b) Określenie "statek o napędzie mechanicznym" oznacza każdy statek wprowadzany w ruch przez maszynę.
c) Określenie "statek żaglowy" oznacza każdy statek pod żaglami pod warunkiem, że urządzenie napędowe, jeżeli jest zainstalowane na statku, nie jest używane.
d) Określenie "statek zajęty połowem" oznacza każdy statek łowiący sieciami, sznurami haczykowymi, włokami lub innymi narzędziami połowu, które ograniczają zdolność manewrową; określenie to nie obejmuje statku łowiącego włóczonymi sznurami haczykowymi lub innymi narzędziami połowu, które nie ograniczają zdolności manewrowej.
e) Wyraz "wodnosamolot" oznacza każde urządzenie latające przystosowane do manewrowania na wodzie.
f) Określenie "statek nie odpowiadający za swoje ruchy" oznacza statek, który wskutek wyjątkowych okoliczności nie jest w stanie manewrować zgodnie z wymaganiami niniejszych prawideł i dlatego nie może ustąpić z drogi innemu statkowi.
g) Określenie "statek o ograniczonej zdolności manewrowej" oznacza statek, którego zdolność do manewrowania zgodnie z wymaganiami niniejszych prawideł jest ograniczona ze względu na charakter jego pracy i który dlatego nie może ustąpić z drogi innemu statkowi.
Za statki o ograniczonej zdolności manewrowej należy uważać następujące statki:
i) statek zajęty układaniem, obsługą lub podnoszeniem znaku nawigacyjnego, podwodnego kabla lub rurociągu;
ii) statek zajęty pracami pogłębiarskimi, hydrograficznymi lub podwodnymi;
iii)statek w drodze zajęty zaopatrywaniem lub przekazywaniem osób, zapasów lub ładunku;
iv) statek zajęty wodowaniem lub podnoszeniem na pokład samolotów;
v) statek zajęty trałowaniem min;
vi) statek zajęty taką czynnością holowniczą, która poważnie ogranicza statek holujący oraz obiekt holowany w ich zdolności do odchylania się od ich kursu.
h) Określenie "statek ograniczony swym zanurzeniem" oznacza statek o napędzie mechanicznym, który z racji swego zanurzenia w stosunku do dostępnej głębokości wody jest poważnie ograniczony w jego zdolności do odchylenia się od kursu, jakim idzie.
i) Określenie "w drodze" oznacza, że statek nie stoi na kotwicy, nie jest przymocowany do lądu i nie stoi na mieliźnie.
j) Wyrazy "długość" i "szerokość" statku oznaczają jego długość całkowitą i największą szerokość.
k) Za "wzajemne widoczne" należy uważać statki tylko wtedy, gdy jeden statek może być obserwowany wzrokowo z drugiego statku.

l) Określenie "ograniczona widzialność" oznacza wszelkie warunki, w których widzialność jest ograniczona wskutek mgły, oparów, padającego śniegu, ulewnego deszczu, burz piaskowych lub jakichkolwiek innych podobnych przyczyn.

CZĘŚĆ B - PRAWIDŁA WYMIJANIA

ROZDZIAŁ I - ZACHOWANIE SIĘ STATKÓW WE WSZELKICH WARUNKACH WIDZIALNOŚCI

Prawidło 4
Zakres stosowania.

Prawidła niniejszego rozdziału stosuje się do wszelkich warunków widzialności.
Prawidło 5
Obserwacja.

Każdy statek powinien stale prowadzić właściwą obserwację zarówno wzrokową i słuchową, jak i za pomocą wszystkich dostępnych środków w istniejących okolicznościach i warunkach odpowiednich do pełnej oceny sytuacji i ryzyka zderzenia.
Prawidło 6
Szybkość bezpieczna.

Każdy statek powinien stale iść z bezpieczną szybkością, tak aby mógł podjąć właściwe i skuteczne działanie w celu uniknięcia zderzenia i zatrzymać się w odległości odpowiedniej do istniejących okoliczności i warunków.
Przy ustalaniu bezpiecznej szybkości powinny być w szczególności uwzględnione następujące czynniki:
a) przez wszystkie statki:

i)widzialność;
ii)natężenie ruchu, łącznie ze zgrupowaniami statków rybackich lub innych statków;
iii)zdolność manewrowa statku, a zwłaszcza odległość potrzebna do zatrzymania się statku i jego zwrotność w istniejących warunkach;
iv)podczas nocy obecność na dalszym planie świateł, takich jak światła nabrzeżne lub rozproszenie świateł własnych;
v)stan wiatru, morza i prądu oraz bliskość niebezpieczeństw nawigacyjnych;
vi)zanurzenie w stosunku do dostępnej głębokości wody;
b) ponadto przez statki używające radaru:
i)charakterystyka, sprawność oraz ograniczenia urządzenia radarowego;
ii)ograniczenia wynikające z użytej skali zasięgu radaru;
iii)wpływ stanu morza, pogody i innych zakłócających źródeł na wykrywanie radarem obiektów;
iv)możliwość niewykrywania przez radar w odpowiedniej odległości małych statków, lodów i innych pływających obiektów;
v)liczba, położenie i ruch statków wykrytych przez radar;
vi)dokładniejsza ocena widzialności przy użyciu radaru do określenia odległości do statków lub innych obiektów znajdujących się w pobliżu.
Prawidło 7
Ryzyko zderzenia.

a) W celu ustalenia, czy istnieje ryzyko zderzenia, każdy statek powinien użyć wszelkich dostępnych środków stosownych do istniejących okoliczności i warunków. Jeżeli istnieje jakakolwiek wątpliwość co do istnienia ryzyka zderzenia, należy przyjąć, że ono istnieje.
b) W celu uzyskania wczesnego ostrzeżenia o ryzyku zderzenia należy w sposób właściwy używać znajdujących się na statku zdatnych do użytku urządzeń radarowych, łącznie z przeszukiwaniem na dalekim zasięgu, oraz właściwie korzystać z nakresów lub równoważnej, systematycznej obserwacji wykrytych obiektów.
c) Nie wolno dokonywać oceny sytuacji na podstawie skąpych informacji, szczególnie skąpych informacji radarowych.
d) Przy ustalaniu, czy istnieje ryzyko zderzenia, należy w szczególności uwzględniać, co następuje:
i) należy przyjąć, że ryzyko zderzenia istnieje, jeżeli nadmiar kompasowy na zbliżający się statek nie zmienia się wyraźnie;
ii) ryzyko takie może czasami istnieć nawet wówczas, gdy widoczna jest wyraźna zmiana namiaru, szczególnie przy zbliżaniu się do bardzo dużego statku, zespołu holowniczego lub przy zbliżaniu się do statku na małą odległość.
Prawidło 8
Działania w celu uniknięcia zderzenia.

a) Jeżeli okoliczności na to pozwalają, każde działanie podjęte w celu uniknięcia zderzenia powinno być zdecydowane, wykonane wystarczająco wcześnie i z należytym uwzględnieniem zasad dobrej praktyki morskiej.

b) Jeżeli okoliczności na to pozwalają, każda zmiana kursu lub szybkości w celu uniknięcia zderzenia powinna być dostatecznie duża, aby była łatwo widoczna dla innego statku obserwującego wzrokowo lub za pomocą radaru. Należy unikać kolejno następujących po sobie małych zmian kursu lub szybkości.
c) Jeżeli istnieje wystarczająca przestrzeń na morzu, wówczas sama zmiana kursu może być najskuteczniejszym działaniem w celu uniknięcia sytuacji nadmiernego zbliżenia pod warunkiem, że będzie ona znaczna, wykonana w porę i nie wyniknie z niej inna sytuacja nadmiernego zbliżenia.
d) Działanie podjęte w celu uniknięcia zderzenia z innym statkiem powinno być takie, aby minięcie się statków nastąpiło w bezpiecznej odległości. Skuteczność działania należy starannie sprawdzać, aż do chwili przejścia i oddalenia się innego statku.
e) Jeżeli jest to konieczne w celu uniknięcia zderzenia lub uzyskania dłuższego czasu na ocenę sytuacji, statek powinien zmniejszyć swoją szybkość, wytracić bieg przez zatrzymanie swych środków napędu lub dać bieg wstecz.
Prawidło 9
Wąskie przejścia.

a) Statek idący wzdłuż wąskiego przejścia lub toru wodnego powinien trzymać się tak blisko, jak dalece jest to bezpieczne i wykonalne, zewnętrznej granicy takiego przejścia lub toru, leżącej z jego prawej burty.
b) Statek o długości mniejszej niż 20 m lub statek żaglowy nie powinien przeszkadzać przejściu statku, który może bezpiecznie nawigować tylko w granicach wąskiego przejścia lub toru wodnego.
c) Statek zajęty połowem nie powinien przeszkadzać przejściu jakiegokolwiek innego statku nawigującego w granicach wąskiego przejścia lub toru wodnego.
d) Statek nie powinien przecinać wąskiego przejścia lub toru wodnego, jeżeli takie przecięcie przeszkadza przejściu statku, który może bezpiecznie nawigować tylko w granicach takiego przejścia lub toru. Ten ostatni statek, jeżeli ma wątpliwości co do zamiarów statku przecinającego przejście lub tor, może używać sygnału dzwiękowego przewidzianego prawidłem 34d).
e) i)Jeżeli wyprzedzanie w wąskim przejściu lub na torze wodnym może nastąpić tylko wtedy, gdy statek wyprzedzany podejmie działanie pozwalające na bezpieczne przejście, wówczas statek zamierzający wyprzedzić powinien okazać swój zamiar odpowiednim sygnałem dźwiękowym przewidzianym prawidłem 34c) i). Statek, który ma być wyprzedzony, jeżeli się na to zgadza, powinien dać odpowiedni sygnał dźwiękowy przewidziany prawidłem 34 c) ii) i podjąć działanie pozwalające na bezpieczne przejście, a jeżeli ma wątpliwość, dawać sygnały przewidziane prawidłem 34 d).
ii)Prawidło niniejsze nie zwalnia statku wyprzedzającego od obwiązku przestrzegania prawidła 13.
f) Statek zbliżający się do zakrętu lub obszaru wąskiego przejścia lub toru wodnego, gdzie inne statki mogą być zasłonięte istniejącą przeszkodą, powinien nawigować ze szczególną czujnością i ostrożnością oraz dawać odpowiedni sygnał dźwiękowy określony prawidłem 34 e).
g) Jeżeli okoliczności na to pozwalają, każdy statek powinien unikać kotwiczenia w wąskim przejściu.
Prawidło 10
Systemy rozgraniczania ruchu.

a) Niniejsze prawidło stosuje się do systemów rozgraniczenia ruchu przyjętych przez Organizację.
b) Statek korzystający z systemu rozgraniczenia ruchu powinien:
i) iść właściwym torem kierunkowym w ogólnym kierunku ruchu tego toru;

ii) tak dalece jak to jest możliwe, trzymać się z daleka od linii lub strefy rozgraniczającej;
iii) wchodzić na tor kierunkowy lub wychodzić z niego na końcach toru, a gdy wejście lub wyjście następuje z boku toru, wykonywać je pod jak najmniejszym kątem w stosunku do ogólnego kierunku ruchu.
c) Tak dalece jak to jest możliwe, statek powinien unikać przecinania torów kierunkowych, a jeżeli musi to uczynić, to powinien przeciąć tor pod możliwie prostym kątem w stosunku do ogólnego kierunku ruchu.

d) Strefy ruchu przybrzeżnego nie powinny być normalnie używane do ruchu przelotowego, jeżeli może on bezpiecznie odbywać się na odpowiednim torze kierunkowym w granicach przyległego systemu rozgraniczenia ruchu.
e) Statek, który nie przecina toru kierunkowego, nie powinien normalnie wchodzić w strefę rozgraniczającą lub przecinać linii rozgraniczającej, z wyjątkiem:
i) nagłych wypadków w celu uniknięcia bezpośredniego niebezpieczeństwa;
ii)zajęcia się połowem w obrębie strefy rozgraniczającej.
f) Statek nawigujący na obszarach leżących blisko końców systemów rozgraniczenia ruchu powinien nawigować ze szczególną ostrożnością.
g) Tak dalece jak to jest możliwe, statek powinien unikać kotwiczenia w systemie rozgraniczenia ruchu lub na obszarach położonych blisko jego końców.
h) Statek nie korzystający z systemu rozgraniczenia ruchu powinien trzymać się możliwe jak najdalej od niego.
i) Statek zajęty połowem nie powinien przeszkadzać przejściu jakiegokolwiek statku idącego torem kierunkowym.
j) Statek o długości mniejszej niż 20 m lub statek żaglowy nie powinien przeszkadzać bezpiecznemu przejściu statku o napędzie mechanicznym, idącego torem kierunkowym.

Rozdział II
ZACHOWANIE SIĘ STATKÓW WIDZĄCYCH SIĘ WZAJEMNIE
Prawidło 11

Zakres stosowania.

Prawidła niniejszego rozdziału stosuje się do statków wzajemnie widocznych.

Prawidło 12

Statki żaglowe.

a) Jeżeli dwa statki żaglowe zbliżają się do siebie w taki sposób, że powoduje to ryzyko zderzenia, wówczas jeden z nich powinien ustąpić z drogi drugiemu, jak następuje:
i) jeżeli obydwa statki mają wiatr z różnych burt, statek, który ma wiatr z lewej burty, powinien ustąpić z drogi drugiemu statkowi;
ii) jeżeli obydwa statki mają wiatr z tej samej burty, statek znajdujący się od strony nawietrznej powinien ustąpić z drogi statkowi znajdującemu się od strony zawietrznej;
iii)jeżeli statek mający wiatr z lewej burty widzi statek znajdujący się od strony nawietrznej, a nie może z pewnością ustalić, czy statek ten ma wiatr z lewej, czy z prawej burty, powinien ustąpić z drogi temu statkowi.
b) W rozumieniu niniejszego prawidła za burtę nawietrzną należy uważać burtę przeciwną do tej, na której statek niesie główny żagiel, a na statku o ożaglowaniu rejowym - burtę przeciwną do tej, na której niesie największy żagiel skośny.

Prawidło 13

Wyprzedzanie.

a) Bez względu na którekolwiek z postanowień zawartych w prawidłach niniejszego rozdziału każdy statek wyprzedzający inny statek powinien ustąpić z drogi statkowi wyprzedzanemu.
b) Za wyprzedzający należy uważać statek zbliżający się do innego statku z kierunku więcej niż 22,5 stopnia z tyłu jego trawersu, to znaczy będący w takiej pozycji w stosunku do statku wyprzedzanego, że podczas nocy mógłby widzieć tylko światło rufowe tego statku, a nie którekolwiek z jego świateł burtowych.
c) Jeżeli statek ma jakąkolwiek wątpliwość co do tego, czy jest statkiem wyprzedzającym, powinien uznać się za taki statek i działać odpowiednio.
d) Wszelkie następne zmiany namiaru między dwoma statkami nie mogą uczynić statku wyprzedzającego statkiem przecinającym kurs w rozumieniu niniejszych prawideł lub zwolnić go od obowiązku trzymania się z daleka od statku wyprzedzanego aż do chwili jego ostatecznego wyprzedzenia i oddalenia się.

Prawidło 14

Statki idące wprost na siebie.

a) Jeżeli dwa statki o napędzie mechanicznym idą przeciwnymi lub prawie przeciwnymi kursami w taki sposób, że powoduje to ryzyko zderzenia, wówczas każdy z nich powinien zmienić kurs w prawo w taki sposób, aby mógł przejść z lewej burty drugiego.

b) Należy przyjąć, że taka sytuacja istnieje, gdy statek widzi inny statek przed dziobem lub prawie przed dziobem, a podczas nocy mógłby widzieć światła masztowe innego statku w nabieżniku lub prawie w nabieżniku i obydwa światła burtowe tego statku, a podczas dnia widzieć statek w odpowiadający temu sposób.
c) Jeżeli statek ma jakąkolwiek wątpliwość co do tego, czy sytuacja taka istnieje, powinien przyjąć, że ona istnieje, i działać odpowiednio.

Prawidło 15

Kursy przecinające się.

Jeżeli dwa statki o napędzie mechanicznym przecinają swoje kursy w taki sposób, że powoduje to ryzyko zderzenia, wówczas statek, który ma drugi statek ze swej prawej burty, powinien ustąpić mu z drogi i jeżeliokoliczności na to pozwalają, unikać przecinania kursu przed jego dziobem.

Prawidło 16

Działanie statku ustępującego z drogi.

Każdy statek, który zgodnie z niniejszymi prawidłami ma ustąpić z drogi innemu statkowi, powinien w miarę możliwości podjąć zawczasu odpowiednie działanie, aby trzymać się w znacznej odległości.

Prawidło 17

Działanie statku mającego pierwszeństwo drogi.

a)i)Jeżeli jeden z dwóch statków ma ustąpić z drogi, to drugi statek powinien zachować swój kurs i szybkość.
ii) Ten drugi statek może jednak podjąć działanie w celu uniknięcia zderzenia jedynie własnym manewrem, skoro tylko stanie się oczywiste dla niego, że statek obowiązany do ustąpienia z drogi nie podejmuje właściwego działania stosownie do niniejszych prawideł.
b) Jeżeli z jakiejkolwiek przyczyny statek obowiązany do zachowania swego kursu i szybkości znajdzie się tak blisko, że nie można uniknąć zderzenia tylko przez działanie statku ustępującego z drogi, wówczas powinien on podjąć takie działanie, które najlepiej przyczyni się do uniknięcia zderzenia.
c) Statek o napędzie mechanicznym, który w sytuacji przecinania się kursów podejmuje działanie zgodnie z ustępem a) ii) niniejszego prawidła w celu uniknięcia zderzenia z innym statkiem, powinien, jeżeli okoliczności na to pozwalają, nie zmieniać kursu w lewo, jeżeli z lewej jego burty znajduje się statek.
d) Niniejsze prawidło nie zwalnia statku mającego ustąpić z drogi od dopełnienia tego obowiązku.

Prawidło 18

Wzajemne obowiązki statków.

Jeżeli prawidła 9, 10, i 13 nie stanowią inaczej:
a) Statek o napędzie mechanicznym w drodze powinien ustąpić z drogi:
i) statkowi, który nie odpowiada za swoje ruchy;

ii) statkowi o ograniczonej zdolności manewrowej;
iii)statkowi zajętemu połowem;
iv) statkowi żaglowemu.
b) Statek żaglowy w drodze powinien ustąpić z drogi:
i) statkowi, który nie odpowiada za swoje ruchy;

ii) statkowi o ograniczonej zdolności manewrowej;
iii)statkowi zajętemu połowem.
c) Statek zajęty połowem w drodze powinien w miarę możności ustąpić z drogi:
i) statkowi, który nie odpowiada za swoje ruchy;

ii) statkowi o ograniczonej zdolności manewrowej.
d)i)każdy statek inny niż statek nie odpowiadający za swoje ruchy lub statek o ograniczonej zdolności manewrowej powinien, jeśli okoliczności na to pozwalają, unikać przeszkadzania bezpiecznemu przejściu statku ograniczonego swoim zanurzeniem i pokazującego sygnały przewidziane w prawidle 28;
ii)statek ograniczony swoim zanurzeniem powinien nawigować ze szczególną ostrożnością, uwzględniając w pełni swoją szczególną sytuację.
e) Wodnosamolot na wodzie powinien w zasadzie trzymać się w znacznej odległości od wszystkich statków i unikać przeszkadzania im w nawigowaniu. Jeżeli jednak istnieje ryzyko zderzenia, powinien on przestrzegać prawideł niniejszej części.

Rozdział III - ZACHOWANIE SIĘ STATKÓW PODCZAS OGRANICZONEJ WIDZIALNOŚCI

Prawidło 19

Zachowanie się statków podczas ograniczonej widzialności.

a) Niniejsze prawidło stosuje się do statków, które nie są wzajemnie widoczne i nawigują w strefie ograniczonej widzialności lub w jej pobliżu.
b) Każdy statek powinien iść z bezpieczną szybkością, dostosowaną do istniejących okoliczności i warunków ograniczonej widzialności. Statek o napędzie mechanicznym powinien utrzymywać swoje maszyny gotowe do wykonania natychmiastowego manewru.

c) Każdy statek, stosując prawidła rozdziału I niniejszej części, powinien należycie uwzględniać istniejące okoliczności i warunki ograniczonej widzialności.
d) Statek, który wykryje tylko za pomocą radaru obecność innego statku, powinien ustalić, czy powstaje sytuacja nadmiernego zbliżenia lub czy istnieje ryzyko zderzenia, a jeżeli tak, to powinien wystarczająco wcześnie podjąć działanie zapobiegawcze, z tym że jeżeli składa się ono ze zmiany kursu, to należy unikać w miarę możności:
i)zmiany kursu w lewo, jeśli z przodu trawersu znajduje się inny statek nie będący statkiem wyprzedzanym;
ii)zmiany kursu w kierunku na trawersie lub z tyłu trawersu.
e) Z wyjątkiem wypadku kiedy uznano, że ryzyko zderzenia nie istnieje, każdy statek, który usłyszy przypuszczalnie sprzed swego trawersu sygnał mgłowy innego statku lub który nie może uniknąć sytuacji nadmiernego zbliżenia do innego statku będącego przed trawersem, powinien zmniejszyć swą szybkość do minimum koniecznego do utrzymania się na swoim kursie. W razie konieczności powinien zatrzymać się, a w każdym razie nawigować z najwyższą ostrożnością, dopóki niebezpieczeństwo zderzenia nie minie.

CZĘŚĆ C - ŚWIATŁA I ZNAKI

Prawidło 20

Zakres stosowania.

a) Prawidła niniejszej części powinny być przestrzegane podczas każdej pogody.
b) Prawidła dotyczące świateł powinny być przestrzegane od zachodu do wschodu słońca i w tym czasie nie wolno pokazywać żadnych innych świateł, z wyjątkiem takich, które nie będą mogły być mylone ze światłami podanymi w niniejszych prawidłach i niebędą zmniejszały ich widzialności, zmieniały ich odróżniającego charakteru lub przeszkadzały w utrzymaniu właściwej obserwacji.
c) Światła określone niniejszymi prawidłami, jeżeli statek je nosi, powinny być pokazywane również od wschodu do zachodu słońca podczas ograniczonej widzialności i mogą one być pokazywane we wszelkich innych okolicznościach, w których uważa się to za konieczne.
d) Prawidła dotyczące znaków powinny być przestrzegane podczas dnia.
e) Światła i znaki wymienione w niniejszych prawidłach powinny być zgodne z postanowieniami załącznika I do niniejszych przepisów.

Prawidło 21

Definicje.

a) Określenie "światło masztowe" oznacza białe światło umieszczone ponad osią symetrii statku, oświetlające nieprzerwanie łuk widnokręgu równy 225 stopnim i tak ustawione, aby świeciło od kierunku prosto w przód do 22,5 stopnia poza trawers każdej burty statku.
b) Określenie "światła burtowe" oznacza zielone światło z prawej burty i czerwone światło z lewej burty, każde oświetlające nieprzerwanie łuk widnokręgu równy 112,5 stopnia i tak ustawione, aby świeciło od kierunku prosto w przód do 22,5 stopnia poza trawers odpowiedniej burty. Na statkach o długości mniejszej niż 20 metrów światła burtowe mogą być połączone w jednej latarni niesionej w osi symetrii statku.

c) Określone "światło rufowe" oznacza białe światło umieszczone możliwie jak najbliżej rufy, oświetlające nieprzerwanie łuk widnokręgu równy 135 stopniom i tak ustawione, aby świeciło od kierunku prosto w tył do 67,5 stopnia z każdej burty statku.
d) Określenie "światło holowania" oznacza żółte światło o tej samej charakterystyce co światło rufowe określone w ustępie c) niniejszego prawidła.
e) Określenie "światło widoczne dookoła widnokręgu" oznacza światło oświetlające nieprzerwanie łuk widnokręgu równy 360 stopniom.
f) Określenie "światło błyskowe" oznacza o błyskach regularnie powtarzanych z częstotliwością 120 lub więcej błysków na minutę.

Prawidło 22

Widzialność świateł.

Światła przewidziane niniejszymi prawidłami powinny mieć natężenie określone w ustępie 8 załącznika I do niniejszych przepisów, tak aby były widzialne co najmniej z następującej odległości:
a) na statkach o długości 50 metrów lub większej:
- światło masztowe - 6 mil,
- światło burtowe - 3 mile,

- światło rufowe - 3 mile,
- światło holowania - 3 mile,
- światło białe, czerwone, zielone lub żółte, widoczne dookoła widnokręgu - 3 mile;
b) na statkach o długości 12 metrów lub większej, lecz mniejszej niż 50 metrów:
- światło masztowe - 5 mil, a jeśli długość statku jest mniejsza niż 20 metrów - 3 mile,
- światło burtowe - 2 mile,
- światło rufowe - 2 mile ,
- światło holowania - 2 mile,
- światło białe, czerwone, zielone lub żółte widoczne dookoła widnokręgu - 2 mile;
c) na statkach o długości mniejszej niż 12 metrów:
- światło masztowe - 2 mile,
- światło burtowe - 1 mila,
- światło rufowe - 2 mile,
- światło holowania - 2 mile,
- światło białe, czerwone, zielone lub żółte widoczne dookoła widnokręgu - 2 mile.

Prawidło 23

Statki o napędzie mechanicznym w drodze.

a) Statek o napędzie mechanicznym w drodze powinien pokazywać:
i)światło masztowe z przodu;
ii)drugie światło masztowe z tyłu przedniego i wyżej od niego, z tym że statek o długości mniejszej niż 50 metrów nie jest obowiązany do pokazywania tego światła, lecz może je pokazywać;
iii)światła burtowe;
iv)światło rufowe.
b) Poduszkowiec poruszający się w stanie bezwypornościowym powinien, oprócz świateł przewidzianych w ustępie a) niniejszego prawidła, pokazywać żółte światło błyskowe widoczne dookoła widnokręgu.
c) Statek o napędzie mechanicznym o długości mniejszej niż 7 metrów, którego maksymalna szybkość nie przekracza 7 węzłów, może zamiast świateł przewidzianych w ustępie a) niniejszego prawidła pokazywać białe światło widoczne dookoła widnokręgu. Statek taki powinien, jeżeli to jest możliwe, pokazywać także światła burtowe.

Prawidło 24

Holowanie i pchanie.

a) Statek o napędzie mechanicznym podczas holowania powinien pokazywać:
i) z przodu - dwa światła masztowe umieszczone w linii pionowej zamiast światła przewidzianego w prawidle 23 a) i). Jeżeli długość zespołu holowniczego, mierzona od rufy statku holującego do tylnego krańca zespołu, przekracza 200 metrów, statek powinien pokazywać trzy takie światła umieszczone w linii pion ii)światła burtowe;
iii)światło rufowe;
iv)światło holowania umieszczone w linii pionowej nad światłem rufowym;
v) znak w kształcie rombu w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczny, jeżeli długość zespołu holowniczego przekracza 200 metrów.

b) Gdy statek pchający i statek pchany w przód są sztywno połączone w jednostkę zespoloną, powinny być uważane za statek o napędzie mechanicznym i pokazywać światła przewidziane w prawidle 23.
c) Statek o napędzie mechanicznym podczas pchania w przód lub holowania przy burcie, lecz nie tworzący jednostki zespolonej, powinien pokazywać:
i) dwa światła masztowe z przodu umieszczone w linii pionowej zamiast światła przewidzianego w prawidle 23 a) i);
ii)światła burtowe;
iii)światło rufowe.
d) Statek o napędzie mechanicznym, do którego mają zastosowanie ustępy a) i c) niniejszego prawidła, powinien również przestrzegać prawidła 23 a) ii).
e) Statek lub obiekt holowany powinien pokazywać:
i) światła burtowe;
ii)światło rufowe;
iii)znak w kształcie rombu w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczny, gdy długość zespołu holowniczego przekracza 200 metrów.
f) Z wyjątkiem kilku statków holowanych przy burcie lub pchanych w grupie, które powinny być oświetlone jako jeden statek:
i) statek pchany będący częścią jednostki zespolonej powinien pokazywać w swej przedniej części światła burtowe;
ii)statek holowany przy burcie powinien pokazywać światło rufowe, a w swej przedniej części światła burtowe.
g) Gdy z jakiejkolwiek wystarczającej przyczyny holowany statek lub obiekt nie jest w stanie pokazywać świateł przewidzianych w ustępie e) niniejszego prawidła, należy przedsięwziąć wszelkie możliwe środki w celu oświetlenia holowanego statku lub obiektu lub co najmniej w celu wskazania obecności nie oświetlonego statku lub obiektu.

Prawidło 25

Statki żaglowe w drodze i statki wiosłowe.

a) Statek żaglowy w drodze powinien pokazywać:
i) światła burtowe;
ii)światła rufowe.
b) Na statku żaglowym o długości mniejszej niż 12 metrów światła przewidzine w ustępie a) niniejszego prawidła mogą być połączone w jednej latarni noszonej na szczycie lub w pobliżu szczytu masztu, w miejscu, skąd będzie ona najlepiej widoczna.
c) Statek żaglowy w drodze może, oprócz świateł przewidzianych w ustępie a) niniejszego prawidła, pokazywać na szczycie masztu lub w pobliżu szczytu masztu, w miejscu, skąd będą najlepiej widoczne, dwa światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej, górne czerwone, a dolne zielone, z tym że światła te nie powinny być pokazywane łącznie z latarnią kombinowaną, dozwoloną ustępem b) niniejszego prawidła.
d)i)Statek żaglowy o długości mniejszej niż 7 metrów powinien, jeżeli to jest możliwe, pokazywać światła przewidziane w ustępie a) lub b) niniejszego prawidła, lecz jeśli ich nie pokazuje, to powinien mieć przygotowaną do szybkiego użycia latarkę elektryczną lub zapaloną latarnię świecącą białym światłem, które powinno być pokazywane wystarczająco wcześnie, aby zapobiec zderzeniu.
ii)Statek wiosłowy może pokazywać światła przewidziane w niniejszym prawidle dla statków żaglowych, lecz jeśli ich nie pokazuje, to powinien mieć przygotowaną do szybkiego użycia latarkę elektryczną lub zapaloną latarnię świecącą białym światłem, które powinno być pokazywane wystarczająco wcześnie, aby zapobiec zderzeniu.
e) Jeżeli statek idący pod żaglami jest również napędzany przez maszynę, powinien pokazywać z przodu, w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczny, znak w kształcie stożka skierowanego wierzchołkiem w dół.

Prawidło 26

Statki rybackie.

a) Statek zajęty połowem, w drodze lub stojący na kotwicy, powinien pokazywać tylko światła i znaki przewidziane w niniejszym prawidle.
b) Statek zajęty trałowaniem, przez które rozumie się ciągnienie sieci trałowej w wodzie lub innego sprzętu używanego jako narzędzie połowu, powinien pokazywać:
i) dwa światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej, górne zielone, a dolne białe, albo znak składający się z dwóch stożków skierowanych wierzchołkami do siebie i umieszczonych w linii pionowej jeden nad drugim; statek o długości mniejszej niż 20 metrów może zamiast tego znaku pokazywać kosz;
ii)światło masztowe, umieszczone ze światłem zielonym widocznym dookoła widnokręgu i wyżej od niego; statek o długości mniejszej niż 50 metrów nie jest obowiązany pokazywać takiego światła, lecz może to czynić;
iii)gdy posuwa się po wodzie - światła burtowe i światło rufowe, oprócz świateł przewidzianych w niniejszym ustępie.
c) Statek zajęty połowem, inny niż trałujący, powinien pokazywać:
i) dwa światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej, górne czerwone, a dolne białe, albo znak składający się z dwóch stożków skierowanych wierzchołkami do siebie i umieszczonych w linii pionowej jeden nad drugim; statek o długości mniejszej niż 20 metrów może zamiast tego znaku pokazywać kosz;
ii)jeżeli statek ma wystawione narzędzie połowu rozciągające się na odległość w poziomie większą niż 150 metrów od statku - światło białe widoczne dookoła widnokręgu albo stożek skierowany wierzchołkiem w górę, umieszczony w kierunku narzędzia połowu;
iii)gdy posuwa się po wodzie - światła burtowe i światło rufowe, oprócz świateł przewidzianych w niniejszym ustępie.
d) Statek zajęty połowem w bliskim sąsiedztwie innych statków również zajętych połowem może pokazywać dodatkowe sygnały określone w załączniku II do tych Przepisów.
e) Statek nie zajęty połowem nie powinien pokazywać świateł i znaków przewidzianych niniejszym prawidłem, lecz tylko światła i znaki przewidziane dla statku o jego długości.

Prawidło 27

Statki nie odpowiadające za swoje ruchy lub statki o ograniczonej zdolności manewrowej.

a) Statek nie odpowiadający za swoje ruchy powinien pokazywać:
i) dwa czerwone światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej w miejscu, skąd będą najlepiej widoczne;
ii)dwie kule lub podobne znaki, umieszczone w linii pionowej w miejscu, skąd będą najlepiej widoczne;
iii)gdy posuwa się po wodzie - światła burtowe i światło rufowe, oprócz świateł przewidzianych w niniejszym ustępie.
b) Statek o ograniczonej zdolności manewrowej, z wyjątkiem statku zajętego trałowaniem min, powinien pokazywać:
i) trzy światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej w miejscu, skąd będą najlepiej widoczne; światła górne i dolne powinny być czerwone, a środkowe białe;
ii)trzy znaki umieszczone w linii pionowej w miejscu, skąd będą najlepiej widoczne; górny i dolny znak powinny mieć kształt kuli, a środkowy - rombu;
iii)gdy posuwa się po wodzie - światła masztowe, światła burtowe i światło rufowe, oprócz świateł przewidzianych w punkcie i);
iv)gdy stoi na kotwicy - światła lub znaki przewidziane w prawidle 30, oprócz świateł lub znaków przewidzianych w punktach i) i ii).
c) Statek zajęty taką czynnością holowniczą, która czyni go niezdolnym do odchylenia się od jego kursu, powinien oprócz świateł lub znaków przewidzianych w ustępie b) i) i ii) niniejszego prawidła pokazywać światła lub znaki przewidziane w prawidle 24 a).
d) Statek zajęty pracami pogłębiarskimi lub podwodnymi, ograniczony w swej zdolności manewrowej, powinien pokazywać światła i znaki przewidziane w ustępie b) niniejszego prawidła, a jeżeli istnieje przeszkoda, pokazywać ponadto:
i) dwa czerwone światła widoczne dookoła widnokręgu albo dwie kule umieszczone w linii pionowej - aby wskazać stronę, po której znajduje się przeszkoda;
ii)dwa zielone światła widoczne dookoła widnokręgu albo dwa romby umieszczone w linii pionowej - aby wskazać stronę, po której może przejść inny statek;
iii)gdy posuwa się po wodzie - światła masztowe, światła burtowe i światło rufowe, oprócz świateł przewidzianych w niniejszym ustępie;
iv)statek, do którego stosuje się niniejszy ustęp, powinien, gdy stoi na kotwicy, pokazywać światła lub znaki przewidziane w punktach i) i ii) zamiast świateł albo znaku przewidzianych w prawidle 30.
e) Jeżeli wielkość statku zajętego pracami nurkowymi uniemożliwia pokazywanie znaków przewidzianych w ustępie d) niniejszego prawidła, należy pokazywać sztywną kopię flagi "A" międzynarodowego kodu sygnałowego na wysokości nie mniejszej niż jeden metr. Należy przesięwziąć środki do zapewnienia widoczności kopii dookoła widnokręgu.
f) Statek zajęty trałowaniem min powinien, oprócz świateł przewidzianych w prawidle 23 dla statku o napędzie mechanicznym, pokazywać trzy zielone światła widoczne dookoła widnokręgu lub trzy kule. Jedno z tych świateł lub jeden z tych znaków należy pokazywać na szczycie lub w pobliżu szczytu przedniego masztu i po jednym na każdym końcu rei przedniego masztu. Te światła lub znaki oznaczają, że niebezpiecznie jest dla innego statku zbliżać się na odległość mniejszą niż 1000 metrów do rufy trałowca lub 500 metrów do każdej z jego burt.
g) Statki o długości mniejszej niż 7 metrów nie są obowiązane do pokazywania świateł przewidzianych w niniejszym prawidle.

h) Sygnały przewidziane w niniejszym prawidle nie są sygnałami statków znajdujących się w niebezpieczeństwie i żądających pomocy. Sygnały takie są podane w załączniku IV do niniejszych Przepisów.

Prawidło 28

Statki ograniczone swym zanurzeniem.

Statek ograniczony swym zanurzeniem może, oprócz świateł przewidzianych w prawidle 23 dla statków o napędzie mechanicznym, pokazywać w miejscu, stąd będą najlepiej widoczne, trzy czerwone światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej, albo walec.

Prawidło 29

Statki pilotowe.

a) Statek pełniący służbę pilotową powinien pokazywać:
i) dwa światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej na szczycie lub w pobliżu szczytu masztu, górne białe, a dolne czerwone;

ii)gdy jest w drodze - dodatkowe światła burtowe i światło rufowe;
iii)gdy stoi na kotwicy - światło lub światła kotwiczne albo znak kotwiczny, oprócz świateł przewidzianych w punkcie i).
b) Statek pilotowy, jeżeli nie pełni służby pilotowej, powinien pokazywać światła lub znaki przewidziane dla podobnego statku o jego długości.

Prawidło 30

Statki zakotwiczone i statki na mieliźnie.

a) Statek stojący na kotwicy powinien pokazywać w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczne:
i) białe światło widoczne dookoła widnokręgu albo kulę - w przedniej części statku;
ii)białe światło widoczne dookoła widnokręgu na rufie lub w jej pobliżu i poniżej światła przewidzianego w punkcie i).
b) Zamiast świateł przewidzianych w ustępie a) niniejszego prawidła statek o długości mniejszej niż 50 metrów może pokazywać białe światło widoczne dookoła widnokręgu, w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczne.
c) Statek stojący na kotwicy może, a statek o długości 100 metrów lub większej powinien także używać dostępnych świateł roboczych lub równoznacznych do oświetlenia swych pokładów.
d) Statek na mieliźnie powinien pokazywać światła przewidziane w ustępach a) lub b) niniejszego prawidła, a ponadto - w miejscu, skąd będą najlepiej widoczne:
i) dwa czerwone światła widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone w linii pionowej;
ii)trzy kule umieszczone w linii pionowej.

e) Statek o długości mniejszej niż 7 metrów, stojący na kotwicy lub na mieliźnie, lecz nie w wąskim przejściu lub w jego pobliżu, na torze wodnym lub kotwicowisku albo gdzie normalnie inne statki nawigują, nie jest obowiązany do pokazywania świateł lub znaków przewidzianych w ustępach a), b) lub d) niniejszego prawidła.

Prawidło 31

Wodnosamoloty.

Jeżeli wodnosamolot nie jest w stanie pokazywać świateł i znaków o charakterystyce lub rozmieszczeniu przewidzianych w prawidłach niniejszej części, to powinien on, jeżeli to jest możliwe, pokazywać światła i znaki jak najbardziej podobne co do takiej charakterystyki i rozmieszczenia.

CZĘŚĆ D - SYGNAŁY DŻWIĘKOWE I ŚWIETLNE

Prawidło 32

Definicje.

a) Wyraz "gwizdek" oznacza każdy przyrząd do sygnalizacji dźwiękowej zdolny do wytwarzania przewidzianych dźwięków i odpowiadający warunkom określonym w załączniku III do niniejszych Przepisów.
b) Określenie "dźwięk krótki" oznacza dźwięk trwający około jednej sekundy.
c) Określenie "dźwięk długi" oznacza dźwięk trwający od czterech do sześciu sekund.

Prawidło 33

Wyposażenie w środki do sygnalizacji dzwiękowej.

a) Statek o długości 12 metrów lub większej powinien być zaopatrzony w gwizdek i dzwon, a statek o długości 100 metrów lub większej powinien być dodatkowo zaopatrzony w gong, którego ton i dźwięk nie mogą być mylone z tonem i dźwiękiem dzwonu. Gwizdek, dzwon i gong powinny odpowiadać wymaganiom określonym w załączniku III do niniejszych Przepisów. Dzwon lub gong albo obydwa te przyrządy mogą być zastąpione innymi środkami o odpowiednio takiej samej charakterystyce dźwiękowej, z tym że zawsze będzie możliwe ręczne nadawane wymaganych sygnałów.
b) Statek o długości mniejszej niż 12 metrów nie jest obowiązany do posiadania środków do sygnalizacji dźwiękowej przewidzianych w ustępie a) niniejszego prawidła, lecz jeśli ich nie posiada, powinien być zaopatrzony w inne środki do nadawania donośnego sygnału dźwiękowego.

Prawidło 34

Sygnały manewrowe i ostrzegawcze.

a) Gdy statki są wzajemnie widoczne, statek o napędzie mechanicznym w drodze, wykonując manewr dozwolony lub wymagany niniejszymi prawidłami, powinien wskazać ten manewr za pomocą następujących sygnałów nadanych gwizdkiem:

- jeden dźwięk krótki - dla oznaczenia "Zmieniam mój kurs w prawo",
- dwa dźwięki krótkie - dla oznaczenia "Zmieniam mój kurs w lewo",
- trzy dźwięki krótkie - dla oznaczenia "Daję bieg wstecz".
b) Każdy statek może uzupełnić sygnały nadawane gwizdkiem, przewidziane w ustępie a) niniejszego prawidła, sygnałami świetlnymi odpowiednio powtarzanymi w czasie wykonywania manewru:
i) te świetlne sygnały powinny mieć następujące znaczenie:
- jeden błysk - dla oznaczenia "Zmieniam mój kurs w prawo",

- dwa błyski - dla oznaczenia "Zmieniam mój kurs w lewo",
- trzy błyski - dla oznaczenia "Daję bieg wstecz",
ii) każdy błysk powinien trwać około jednej sekundy, przerwa między błyskami powinna trwać około jednej sekundy, a przerwa między kolejnymi sygnałami - nie mniej niż 10 sekund;
iii) światło używane do tego sygnału, jeżeli jest założone, powinno być białym światłem widocznym dookoła widnokręgu, widzianym z odległości co najmniej 5 mil, i powinno odpowiadać postanowieniom załącznika I.

c) Gdy statki są wzajemnie widoczne w wąskim przejściu lub na torze wodnym, wówczas:
i) statek, który zamierza wyprzedzić inny statek, powinien zgodnie z prawidłem 9 e) i) wskazać swój zamiar za pomocą następujących sygnałów gwizdkiem:
- dwa dźwięki długie z następującym po nich jednym dźwiękiem krótkim dla oznaczenia "Zamierzam was wyprzedzić z waszej prawej burty";
- dwa dźwięki długie z następującymi po nich dwoma dźwiękami krótkimi dla oznaczenia "Zamierzam was wyprzedzić z waszej lewej burty";

ii) statek, który ma być wyprzedzony, jeżeli działa zgodnie z prawidłem 9 e) i), powinien wskazać swoją zgodę za pomocą następującego sygnału gwizdkiem:
- jeden dźwięk długi, jeden krótki, jeden długi i jeden krótki, nadane w tej kolejności.
d) Gdy statki wzajemnie widoczne zbliżają się do siebie i z jakiejkolwiek przyczyny którykolwiek z nich nie rozumie zamiarów lub działań drugiego statku lub ma wątpliwość, czy drugi statek podejmie wystarczające działanie w celu uniknięcia zderzenia, statek mający wątpliwość powinien wskazać ją przez nadanie gwizdkiem co najmniej pięciu krótkich i szybko po sobie następujących dźwięków. Taki sygnał może być uzupełniony sygnałem świetlnym o co najmniej pięciu krótkich i szybko po sobie następujących błyskach.
e) Statek zbliżający się do zakrętu lub do obszaru przejścia lub toru wodnego, gdzie inne statki mogą być zasłonięte występującą przeszkodą, powinien nadać jeden długi dźwięk. Każdy zbliżający się statek znajdujący się poza zakrętem lub przeszkodą powinien odpowiedzieć na taki sygnał jednym długim dźwiękiem.
f) Jeżeli gwizdki są zainstalowane na statku w odległości większej niż 100 metrów od siebie, wówczas tylko jeden gwizdek powinien być używany do nadawania sygnałów manewrowych lub ostrzegawczych.
Prawidło 35

Sygnały dźwiękowe podczas ograniczonej widzialności.

W strefie ograniczonej widzialności lub w jej pobliżu podczas dnia lub nocy sygnały przewidziane w niniejszym prawidle powinny być nadawane, jak następuje:
a) Statek o napędzie mechanicznym posuwający się po wodzie powinien nadawać z przerwami nie większymi niż 2 minuty jeden długi dźwięk.
b) Statek o napędzie mechanicznym w drodze, lecz mający silniki zatrzymane i nie posuwający się po wodzie, powinien nadawać z przerwami nie większymi niż 2 minuty dwa długie dźwięki następujące po sobie z przerwą około 2 sekund między nimi.
c) Statek nie odpowiadający za swoje ruchy, statek o ograniczonej zdolności manewrowej, statek ograniczony swym zanurzeniem, statek żaglowy, statek zajęty połowem i statek zajęty holowaniem lub pchaniem innego statku powinien zamiast sygnałów przewidzianych w ustępach a) lub b) niniejszego prawidła nadawać z przerwami nie większymi niż 2 minuty trzy następujące po sobie dźwięki: jeden długi i dwa krótkie.
d) Statek holowany lub gdy więcej statków jest holowanych, to ostatni statek zespołu holowniczego, jeżeli jest obsadzony załogą, powinien nadawać cztery następujące po sobie dźwięki: jeden długi i trzy krótkie z przerwami nie większymi niż 2 minuty. Jeżeli to możliwe, sygnał ten powinien być nadawany bezpośrednio po sygnale nadanym przez statek holujący.
e) Gdy statek pchający i statek pchany w przód są połączone ze sobą sztywno w jednostkę zespoloną, to powinny być traktowane jako statek o napędzie mechanicznym i nadawać sygnały przewidziane w ustępach a) lub b) niniejszego prawidła.
f) Statek stojący na kotwicy powinien z przerwami nie większymi niż jedna minuta gwałtownie bić w dzwon przez około 5 sekund. Na statku o długości 100 metrów lub większej sygnał dzwonem należy nadawać w przedniej części statku, a bezpośrednio po tym należy gwałtownie bić w gong przez około 5 sekund w tylnej części statku. Statek stojący na kotwicy może dodatkowo nadawać trzy następujące po sobie dźwięki, a mianowicie jeden krótki, jeden długi i jeden krótki, aby ostrzec zbliżający się statek o swojej pozycji i możliwości zderzenia.
g) Statek na mieliźnie powinien nadawać sygnał dzwonem i w razie potrzeby sygnał gongiem przewidziany w ustępie f) niniejszego prawidła, a ponadto powinien nadawać trzy oddzielne i wyraźne uderzenia w dzwon bezpośrednio przed i po każdym gwałtownym biciu w dzwon. Statek na mieliźnie może ponadto nadawać odpowiedni sygnał gwizdkiem.
h) Statek o długości mniejszej niż 12 metrów nie jest obowiązany do nadawania wymienionych sygnałów, lecz jeśli ich nie nadaje, to powinien nadawać inny dostatecznie donośny sygnał dźwiękowy z przerwami nie większymi niż 2 minuty.
i) Statek pilotowy pełniący służbę pilotową może, oprócz sygnałów przewidzianych w ustępach a), b) lub f) niniejszego prawidła, nadawać sygnał rozpoznawczy składający się z czterech krótkich dźwięków.

Prawidło 36

Sygnały zwrócenia uwagi.

Jeżeli jest to konieczne w celu zwrócenia uwagi innego statku, każdy statek może nadawać sygnały świetlne lub dźwiękowe, których nie można pomylić z jakimkolwiek sygnałem przewidzianym gdziekolwiek w niniejszych prawidłach, lub może skierować światło reflektora - poszukiwacza w kierunku niebezpieczeństwa w taki sposób, aby nie przeszkadzać innemu statkowi.

Prawidło 37

Sygnały wzywania pomocy.

Jeżeli statek znajduje się w niebezpieczeństwie i żąda pomocy, powinien nadawać sygnały przewidziane w załączniku IV do niniejszych przepisów.

CZĘŚĆ E - ZWOLNIENIA

Prawidło 38

Zwolnienia.

Każdy statek (lub kategoria statków), który spełnia wymagania międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu z 1960 roku i którego stępkę położono lub który znajdował się w odpowiednim stadium budowy przed wejściem w życie niniejszych przepisów, może być zwolniony od ich przestrzegania w odniesieniu do:

a) instalacji świateł, których zasięg określono w prawidle 22, do upływu czterech lat, licząc od daty wejścia w życie niniejszych przepisów;
b) instalacji świateł o charakterystyce barwy określonej w punkcie 7 załącznika I, do upływu czterech lat, licząc od daty wejścia w życie niniejszych przepisów;
c) zmiany rozmieszczenia świateł, wynikającej z przejścia z brytyjskiego systemu miar na system metryczny i z zaokrąglenia liczb miar - zwolnienie stałe;
d)i)zmiany rozmieszczenia świateł masztowych na statkach o długości mniejszej niż 150 metrów, wynikającej z postanowień punktu 3 a) załącznika I - zwolnienie stale;
ii)zmiany rozmieszczenia świateł masztowych na statkach o długości 150 metrów lub większej, wynikającej z postanowień punktu 3 a) załącznika I - do upływu dziewięciu lat, licząc od daty wejścia w życie niniejszych przepisów;
e) zmiany rozmieszczania świateł masztowych, wynikającej z postanowień punktu 2 b) załącznika I - do upływu dziewięciu lat, licząc od daty wejścia w życie niniejszych przepisów;
f) zmiany rozmieszczenia świateł burtowych, wynikającej z postanowień punktu 3 b) załącznika I - do upływu dziewięciu lat licząc od daty wejścia w życie niniejszych przepisów;
g) wymagań co do środków sygnalizacji dźwiękowej określonych w załączniku III - do upływu dziewięciu lat, licząc od daty wejścia w życie niniejszych przepisów.

Załącznik I
Rozmieszczenie oraz szczegóły techniczne świateł i znaków
1. Definicja.

Określenie "wysokość nad kadłubem" oznacza wysokość nad najwyższym nieprzerwanym pokładem.
2. Pionowe rozmieszczenie świateł i odległość między nimi.
a) Na statku o napędzie mechanicznym o długości 20 metrów lub większej światła masztowe powinny być umieszczone, jak następuje:
i) przednie światło masztowe, a jeżeli jest niesione tylko jedno światło masztowe, to powinno być ono niesione na wysokości nie mniejszej niż 6 metrów nad kadłubem, a jeżeli szerokość statku przekracza 6 metrów - na wysokości nie mniejszej niż szerokość statku, z tym jednak że światło to nie musi znajdować się na wysokości większej niż 12 metrów nad kadłubem;
ii) jeżeli są niesione dwa światła masztowe, wówczas tylne światło powinno znajdować się co najmniej o 4,5 metra w linii pionowej wyżej od przedniego.
b) Pionowa odległość między światłami masztowymi statku o napędzie mechanicznym powinna być taka, aby w każdych normalnych warunkach przegłębienia tylne światło było widoczne nad przednim światłem i oddzielnie od niego z odległości 1000 metrów od dziobnicy przy obserwacji z poziomu morza.

c) Światło masztowe statku o napędzie mechanicznym o długości 12 metrów lub większej, lecz mniejszej niż 20 metrów, powinno być umieszczone 2,5 metra nad okrężnicą.
d) Statek o napędzie mechanicznym o długości mniejszej niż 12 metrów może nieść najwyższe światło na wysokości mniejszej niż 2,5 metra nad okrężnicą. Jeżeli jednak światło masztowe jest niesione oprócz świateł burtowych i światła rufowego, wówczas należy je nieść co najmniej 1 metr wyżej niż światła burtowe.
e) Jedno z dwóch lub trzech świateł masztowych przewidzianych dla statku o napędzie mechanicznym zajętego holowaniem lub pchaniem innego statku powinno być umieszczone w tym samym miejscu co przednie światło masztowe statku o napędzie mechanicznym.
f) We wszystkich okolicznościach światło lub światła masztowe powinny być umieszczone nad wszystkimi innymi światłami i przeszkodami i z daleka od nich.
g) Światła burtowe statku o napędzie mechanicznym powinny być umieszczone nad kadłubem na wysokości nie większej niż 3/4 wysokości przedniego światła masztowego. Światła te nie powinny znajdować się zbyt nisko, aby nie były mylone ze światłami pokładowymi.
h) Światła burtowe, jeżeli znajdują się w latarni kombinowanej na statku o napędzie mechanicznym o długości mniejszej niż 20 metrów, powinny być umieszczone co najmniej 1 metr poniżej światła masztowego.
i) Jeżeli prawidła wymagają, aby dwa lub trzy światła były umieszczone w linii pionowej, wówczas odstęp między nimi powinien być następujący:
i) na statku o długości 20 metrów lub większej odstęp między takimi światłami powinien wynosić nie mniej niż 2 metry, a najniższe z nich, z wyjątkiem statku obowiązanego do niesienia światła holowania, powinno znajdować się nie mniej niż 4 metry nad kadłubem;
ii) na statku o długości mniejszej niż 20 metrów odstęp między takimi światłami powinien wynosić nie mniej niż 1 metr, a najniższe z nich, z wyjątkiem statku obowiązanego do niesienia światła holowania, powinno znajdować się nie mniej niż 2 metry nad okrężnicą;
iii) jeżeli niesione są trzy światła, wówczas odstępy między nimi powinny być jednakowe.
j) Z dwóch świateł widocznych dookoła widnokręgu, przewidzianych dla statku rybackiego zajętego połowem, dolne powinno być umieszczone nad światłami burtowymi na wysokości co najmniej dwukrotnie większej od odległości między dwoma światłami pionowymi.
k) Przednie światło kotwiczne, jeżeli są niesione dwa, powinno znajdować się nie mniej niż 4,5 metra nad tylnym światłem. Na statku o długości 50 metrów lub większej przednie światło kotwiczne powinno znajdować się nie mniej niż 6 metrów nad kadłubem.
3. Poziome rozmieszczenie świateł i odległość między nimi.
a) Jeżeli dwa światła masztowe są przewidziane dla statku o napędzie mechanicznym, wówczas pozioma odległość między nimi powinna wynosić nie mniej niż połowę długości statku, lecz nie musi być większa niż 100 metrów. Przednie światło powinno być umieszczone w nie większej odległości od dziobnicy niż ćwierć długości statku.
b) Na statku o długości 20 metrów lub większej światła burtowe nie powinny być umieszczone przed przednimi światłami masztowymi. Światła te powinny być umieszczone na burcie statku lub w jej pobliżu.
4. Szczegóły dotyczące rozmieszczenia świateł kierunkowych na statkach rybackich, pogłębiarkach i statkach zajętych pracami podwodnymi.

a) Światło wskazujące kierunek na wystawione narzędzie połowu ze statku zajętego połowem, przewidziane w prawidle 26 c) ii), powinno znajdować się w odległości poziomej nie mniejszej niż 2 metry i nie większej niż 6 metrów od dwóch świateł widocznych dookoła widnokręgu - czerwonego i białego. Światło to powinno być umieszczone nie wyżej niż białe światło widoczne dookoła widnokręgu, przewidziane w prawidle 26 c) i), i nie niżej niż światła burtowe.
b) Światła i znaki statku zajętego pogłębianiem lub pracami podwodnymi, wskazujące burtę, z której istnieje przeszkoda, lub burtę,

12-04-2004 13:53:00 · Is Active: Yes · Is Approved: Yes ·
  • Save this on Delicious
  • Buffer

News

Coarse words and new thinking

As is often pointed out, coarse or profane language usually represents an outburst of emotion, not careful reason. The president of the United States recently used coarse language while discussing im

Spy suspect s arrest: What motivates turncoats?

Recommended: How much do you know about China? As for geopolitics, the US is now aware that China has developed a full spectrum intelligence capability. “I don’t think this should be seen as someth

The U.S. Has Cut Half of Its Aid to Palestinian Refugees Pending U.N. Reform

The U.S. is the largest donor to the agency that supports millions of Palestinian refugees

Science Says: That Michigan meteor could have been meatier

Science Says: That Michigan meteor could have been meatier

Despite tragic blaze, New York s fire fatalities are sharply down

Just one year ago, New York City officials were celebrating the lowest number of fire fatalities the city had ever seen in over 100 years. It was the largest number of fatalities in a single fire in

States make headway on opioid abuse

In Massachusetts and Rhode Island partial year estimates for 2017 show drops of 10 percent and 9 percent respectively in overdose deaths. Massachusetts was the first of what are now many states that

Watch today’s SpaceX launch live right here at 12:30 PM

SpaceX might have some seriously grand plans for the near future of its rocket program, but until the world s most powerful rocket is ready to head skyward, it s business as usual at the commercial

Palatine boy scouts send science experiment into space via SpaceX rocket

A SpaceX rocket that launched Monday toward the International Space Station is carrying an experiment from a boy scouts troop in Palatine.

Adsense

Loading...
Oxwall: 1.8.4 (10800) Page: 0.075s | 2.00 MBMB Request: NEWS_CTRL_News::index Components: 16 Events: 200 Database: 102qrs | 0.022s CLEAR CACHE